Top
  >  Oh The Places You'll Go!   >  Στα Τζουμέρκα Με Τα Παιδιά

Το μεγάλο καλοκαιρινό μας ταξίδι για φέτος αποφασίσαμε να το σπάσουμε. Έτσι, αφού πήγαμε οικογενειακώς στη Λευκάδα για 6 μέρες, συνεχίσαμε για άλλα 3 βράδια στα Τζουμέρκα με τα παιδιά. Πολύ καλή επιλογή ομολογουμένως, και όχι μόνο επειδή δεν είχαμε ξαναπάει!

Δείτε όλο μας το δρομολόγιο και τις εμπειρίες στα Τζουμέρκα εδώ!
Και όλες τις φωτογραφίες που πόσταρα στο instagram από το ταξίδι μας εδώ

Γενικές Πληροφορίες Για Τα Τζουμέρκα

Γνωστά και ως Αθαμανικά Όρη, τα Τζουμέρκα είναι κάτι βουνάρες και κάτι απίστευτα επιβλητικές κορυφές στην Ήπειρο, κάτω από τα Γιάννενα και πάνω από την Άρτα. Δεν τους λείπει τίποτε από όλα αυτά που κάνουν την Ήπειρο περίφημη και περήφανη: και πεκρόστιτα γιοφύρια έχουν και γραφικά πετροχώρια όπως τα Μαστοροχώρια και τα Ζαγοροχώρια. Και ωραίες πέτρινες εκκλησίες και άφθονο πράσινο και καταρράκτες και ποτάμια και σπήλαια. Και φιλόξενους χαμογελαστούς ανθρώπους, που το τελευταίο που έχουν στο μυαλό τους, ΕΥΤΥΧΩΣ, είναι ο τουρισμός και η τουριστική εκμετάλλευση/εφτελισμός της πανέμορφης γης τους.
Ναι. Καλά καταλάβατε. Τα λατρέψαμε τα Τζουμέρκα και φύγαμε με τις καλύτερες εντυπωσεις!

Το Συρράκο από μακριά:

Πότε Να Επισκεφτείτε Τα Τζουμέρκα

Χειμώνας: Έχουμε προσπαθήσει πολλούς Χειμώνες να πάμε και μας έχουν αποθαρρύνει οι ντόπιοι. Και τους πιστεύω. Είναι πολύ απομονωμένα τα χωριά και οι δρόμοι όλοι ορεινοί. Αν χιονίσει, θα αποκλειστούμε. Απλά και ωραία. Ωστόσο, από ό,τι μου γράψατε και στο Instagram, το κρύο είναι τσουχτερό και περιορίζει αρκετά τις μετακινήσεις, ειδικά σε μια οικογένεια με μικρά παιδιά:

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Possibly one of the most exquisite churches in Greece! I knew I was right wanting to visit #Tzoumerka for so long and I can’t wait to see more of it. Have you been? What did you like most? . . . #Pramanta #Greekchurch #medievalarchitecture #traditionalvillage #mountainvillage #greekmountains #DreamistaInTzoumerka #Greece #greecewithkids #greeksummer #summer #summeringreece #familyblogger #familytime #travelguides #travelblogger #travelfamilies #travellovingfamilies #travelmom #twinmomlife #momlife #twinmom #momstyle #ootd #twintoddlers #twinbrothers

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Family Travel • Anna Paparizou (@dreamista.twins.and.travels) στις

Καλοκαίρι: Έτσι, προτιμήσαμε να πάμε Αύγουστο. Οι μεγάλες μέρες μάς επέτρεψαν να γυρίσουμε αρκετά, ο καλός καιρός ήταν σύμμαχός μας σε πεζοπορίες και στο φαγητό έξω. Οι πλατείες των χωριών και η σκιά κάτω από τα πλατάνια είναι το πιο family friendly μέρος της Ελλάδας. Πετύχαμε ζέστη και ήλιο, με λίγα σύννεφα κάθε απόγευμα, μέχρι που το τελευταίο έβρεξε κιόλας. Πολύ για πολλή ώρα.

Άνοιξη: Αντικειμενικά, η καλύτερη εποχή για δραστηριότητες, ιδιαίτερα Απρίλη και Μάιο, που η πιθανότητα για βροχή μειωμένη. Τα ποτάμια είναι ακόμα γεμάτα, άρα rafting time!

Φθινόπωρο: Ευκαιρία να δείτε τα δάση στα χρυσοκόκκινα! Ωστόσο, τα ποτάμια θα έχουν λιγότερο νερό απ’ ό,τι την Άνοιξη και ο καιρός δεν είναι πια σύμμαχος, τουλάχιστον όχι όπως το Καλοκαίρι.

Διαμονή Στα Τζουμέρκα

Υπάρχουν πολλές πολύ ωραίες επιλογές διαμονής στα Τζουμέρκα, οι πιο family friendly έχουν αναφερθεί λογικά όλες σε αυτή την ανάρτηση στην ομάδα μου στο facebook. Ως family friendly, η συγκεκριμένη ανάρτηση κοιτάει όσα καταλύματα έχουν άπλα, παιδότοπο ή παιδική χαρά.

Μιας και πήγαμε Καλοκαίρι, δεν θέλαμε σε καμία περίπτωση να κλειστούμε σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, όσο ευρύχωρο κι αν είναι τόσο το δωμάτιο όσο και οι χώροι του καταλύματος. Προτιμήσαμε να μείνουμε στο Theasis Igloo, τη μοναδική διαμονή σε ιγκλού στην Ελλάδα. Βρίσκεται 700 μέτρα μακριά από το χωριό Κτιστάδες και 5 χιλιόμετρα μακριά από τα Πράμαντα. Πρόκειται για τέσσερα σπιτάκια ιγκλού σε ένα καταπράσινο κτήμα με παιδική χαρά, χώρο για πικ-νικ και εστιατόριο (που λόγω covid δεν λειτουργούσε). Κάθε σπιτάκι έχει δική του αυλή και δικό του τεράστιο κήπο με ξαπλώστρες. Το ψυγείο ήταν πλήρως εξοπλισμένο για το πρωινό μας, το οποίο απολαμβάναμε έξω στη φύση, ενώ τα παιδιά έπαιζαν και έτρεχαν ελεύθερα στον χώρο.
Παράδεισος!

Φαγητό και Ποτό Στα Τζουμέρκα

Η κουζίνα είναι τοπική όσο δεν πάει! Ό,τι φάγαμε και ό,τι ήπιαμε, ακόμα και ο συσκευασμένος χυμός στο ιγκλού μας, είναι της περιοχής, ή και της εποχής. Τα Τζουμέρκα είναι απομονωμένα, είπαμε.
Μην φύγετε αν δεν απολαύσετε έστω μια φορά κοντοσούβλι, ακόμα και ζυγούρι. Τσαλαφούτι, ένα τοπικό μαλακό τυρί. Τσίπουρο, με ή χωρίς μεζέ. Κάποια πίτα, συνήθως τηγανιτή. Και μην φύγετε αν δεν πάρετε κάποιο ελατίσιο μέλι, σπιτική μαρμελάδα κράνο και γλυκό κουταλιού καρυδάκι. Απλά και ωραία.
Φάγαμε πολύ ωραία και στους Καλαρύτες στον Ναπολέοντα και στα Πράμαντα στον Μπούτζα. Ωστόσο, δεν βρήκαμε φαγητό στον Άγναντα τη μία φορά που πήγαμε (περιορισμένες επιλογές και στα δύο ψητοπωλεία), οπότε δεν έχω άποψη. Στα Πράμαντα, η πλατεία ενδείκνυται για ποτό, καφέ, γλυκό – οι ταβέρνες δεν βγάζουν τραπεζάκια εδώ.
Yπάρχουν και επιλογές για κάτι πιο κυριλέ. Συγκεκριμένα, το εστιατόριο στο ξενοδοχείο Ορίζοντες έξω από τα Πράμαντα. Πήγαμε, αλλά έπρεπε να έχουμε κλείσει τραπέζι. Επίσης, ήταν πολύ πολύ αθηναϊκά. Και ως Αθηναίοι, είχαμε ανάγκη παραδοσιακές γεύσεις, ό,τι τρώνε οι ντόπιοι, παππούδες κατά προτίμηση 😉

Η πλατεία στα Πράμαντα:

Family Friendly Επιλογές Στα Τζουμέρκα

Οι πλατείες όλων των χωριών είναι family friendly στα Τζουμέρκα.
Στα Πράμαντα, είναι χωρίς αυτοκίνητα, δίπλα σε μια επική βυζαντινή εκκλησία, με παιχνίδια, παγωτό, σκιά στον πλάτανο.
Στους Μελισσουργούς, κάνεις μια βόλτα στην εκκλησία (επίσης πολύ ωραία) και συνεχίζεις σε μια τεράστια πλατεία με πλάτανο, τόσο ωραία που κι εγώ ήθελα να τρέξω.
Στους Καλαρύτες, απαγορεύονται παντού τα αυτοκίνητα. Για τις κούνιες, ελάτε απόγευμα για λίγη σκιά. Η πλατεία είναι μικρή και σκιερή όμως και ενδείκνυται για παιδάκια.
Στον Άγναντα, δεν φτάσαμε σε κάποιο σημείο χωρίς αυτοκίνητα, αλλά είναι ασφαλές το μέρος.
Στο Συρράκο, επίσης απαγορεύονται τα αυτοκίνητα και η πλατεία είναι και γραφική και παιδότοπος.
Στους Κτιστάδες, πλατεία, πλάτανος, ταβέρνα, εκκλησία, πολλά παιδιά. Πάνω στον κεντρικό μεν, αλλά άνετα δεν πάνε προς τα εκεί.
Παιδιά, είναι μαγικά για παιδιά. Όλα τα χωριά άρεσαν στα δίδυμα!
Τους άρεσε όμως και στο Σπήλαιο Ανεμότρυπα, το οποίο είναι λευκό όπως το Pamukkale στην Τουρκία και στο οποίο ρέει νερό, το οποίο όμως σπάνια βλέπεις, αλλά ακούς. Είναι 250 μέτρα το επισκέψιμο, άρα ξεκούραστο για παιδιά.

Στους Καλαρύτες:

Δραστηριότητες Στη Φύση

Μπορείτε να κάνετε rafting στον Άραχθο (αναζητήστε την τοπική trekking hellas), πεζοπορίες στα αναρίθμητα μονοπάτια, αναρριχήσεις και πολλά άλλα. Ζητήστε πληροφορίες στο κατάλυμά σας.
Εμείς κάναμε μια εύκολη πεζοπορία 40 λεπτών πήγαιν’ έλα περίπου, για τον Μύλο Κουιάσα και το ομώνυμο γιοφύρι. Υπάρχει και κολυμπήθρα για βουτιές, καθώς και ένα πλήρως εξοπλισμένο καφέ για αραλίκι κάτω από τα δέντρα δίπλα στους καταρράκτες.
Παράδεισος!

Στους Μύλους Κουιάσα:

Εκδρομές Στα Τζουμέρκα

Μονολίθι: ποταμός και γεφύρι που θα πετύχετε ίσως ερχόμενοι. Κάμποσο νερό, ακόμα και το καλοκαίρι.

Κτιστάδες:  Ωραιότατο χωριό στον δρόμο για Πράμαντα. Φοβερή εκκλησία, μικρογραφία πέτρινης πλατείας με πλάτανο και ταβέρνα.

Πράμαντας: Πιθανόν η πιο ωραία εκκλησία της Ελλάδας, πάνω από μία φοβερά άνετη πετρόχτιστη πλατεία με καφέ, πλάτανο, ροκ μουσική, παιχνίδια για τα παιδιά, παγωτό, φαγητό. Το χωριό είναι επίσης πανέμορφο, κεντημένο το έχουν με τόσα στολίδια και λουλούδια. Αλλά ενώ έχει κόσμο, δεν “φωνάζει” τουριστικά πουθενά. Και μου άρεσε πολύ γι’ αυτό.

Άγναντας: Ωραίο χωριό πάνω σε ποταμό, καταπράσινο, παραδοσιακό. Λίγες επιλογές για φαγητό και καφέ, αλλά πολύ οργανωμένα όλα.

Μελισσουργοί: Κούκλα η εκκλησία, φοβερή άπλα στην πλατεία με τα παραδοσιακά ταβερνάκια (καθόλου τουριστικά), τον πλάτανό της, τη θέα που κόβει την ανάσα στα πέρα βουνά και στο χωριό στο φαράγγι.

Καλαρύτες: Ίσως από τα πιο όμορφα χωριά της Ελλάδας, και έχω πάει σε πολλά. Πετρόχτιστο όλο, χωρίς αυτοκίνητα, με κούνιες, λουλούδια, πολύχρωμα παράθυρα, θέα στα βουνά και στο φαράγγι, ωραίο φαγητό, κουκλίστικη πλατεία, φιλικό κόσμο, ψήνουν από νωρίς.

Συρράκο: Ίσως το πιο όμορφο και γραφικό χωριό της Ελλάδας, και έχω πάει σε πολλά. Μόνο πέτρα, παντού, και πολύ πράσινο. Στα έξτρα, ότι για να φτάσεις περνάς μια πύλη και περπατάς σε ένα πετρόχτιστο μονοπάτι με παραδοσιακή βρύση και θέα (καλά, υπάρχει και απευθείας είσοδος, αλλά θέλει κι άλλο οδήγημα). Στα έξτρα έξτρα, η εκκλησία, η θέα και τα παραδοσιακά ταβερνάκια. Στα ακόμα καλύτερα, τα χρωματιστά παράθυρα και ο φιλικός κόσμος. Στα top, δεν κραυγάζει τουρισμό. Δεν πουλάει τίποτε. Δεν ζητάει τα λεφτά σας. Είναι αρχοντικό και υπέροχο.

Καταρράκτες:
  Δεν καταφέραμε να πάμε, αλλά μας τους πρότειναν πολλοί, πολύ. Οι φωτογραφίες που βλέπω πάντως από εσας είναι υπέροχες!

Γεφύρι Συγκούνα: Πέτρινο γεφύρι, πολύ πολύ ψηλό, πολύ πολύ ωραίο. Φανταστική θέα κάτω στο άγριο ποτάμι.

Μύλος Κουιάσας: Πάει μονοπάτι που φεύγει από τον κεντρικό. Εύκολο μονοπάτι δίπλα στο ποτάμι. Μετά το γεφύρι, συνεχίζουν κι άλλα μονοπάτια φυσιολατρικά. Εμείς ακολουθήσαμε αυτό προς το παραδοσιακό καφενείο δίπλα στις κολυμπήθρες και στους καταρράκτες. Το θέαμα των μπανιαρισμένων στα βουνά πάντα με ξαφνιάζει ευχάριστα!

Ιερά Μονή Κηπίνας: Δεν πήγαμε πάνω (πολλή ζέστη μες στον ήλιο). Αλλά από κάτω το θέαμα είναι εκπληκτικό. Είναι μονή λαξευμένη πάνω στον βράχο!

Σπήλαιο Ανεμότρυπα: Πολύ κοντά στα Πράμαντα, κάποιος κάποτε ένιωσε άνεμο να βγαίνει από μια τρύπα. Έτσι ανακάλυψαν ότι εκεί ψηλά βρίσκεται ένα λευκό σπήλαιο, σε σημεία του οποίου ρέει νερό. Είναι 250 μέτρα το επισκέψιμο κομμάτι, ασφαλές ακόμα και με παιδάκια, παρά τις σκάλες.

Σίγουρα υπάρχουν κι άλλα ωραία χωριά και πανέμορφα σημεία στα Τζουμέρκα. Ειδικά αν πεζοπορήσετε τα μονοπάτια τους. Ή τα εξερευνήσετε μέσα από τα ποτάμια τους. Σε τρεις μέρες, με παιδιά, ζέστη, ήλιο και μεγάλη ανάγκη για ξεκούραση στο ιγκλού μας, αυτά είδαμε και περάσαμε εξαιρετικά!

Έχετε πάει; Τι άλλο είδατε και σας άρεσε;