Top
  >  Oh The Places You'll Go!   >  Στο Lauterbrunnen στην Ελβετία με παιδιά

Ήμουν 10 χρονών όταν έκανα το πρώτο μου πέρασμα από την Ελβετία. Οι εικόνες που περνούσαν από τα μάτια μου ήταν τόσο όμορφες, που αποτυπώθηκαν στο μυαλό μου για πάντα. Ατελείωτα καταπράσινα λιβάδια, με χαρούμενες αγελάδες.

Ήμουν 22 χρονών όταν πέρασα για πρώτη φορά πάνω από τις Άλπεις με αεροπλάνο. Ο στόχος μπήκε: έπρεπε να πάω στις Άλπεις! Πήγαμε με τον Κώστα και στις Βαυαρικές και στις Τιρολέζικες και στις Ιουλιανές. Οι ιταλικές, οι γαλλικές και οι ελβετικές έμειναν. Ιταλία ξέρω πού θέλω να πάω, στους Δολομίτες! Γαλλία στο Annecy. Η Ελβετία όμως πάντα με μπέρδευε. Zermatt, St Morritz ή Gruyères; Για Χειμώνα μάλλον καλύτερα και τα τρία. Για σκιέρ.

Δεν είμαστε σκιέρ. Έχουμε παιδιά. Θέλουμε να πάμε Καλοκαίρι.

Τυχαία ανακάλυψα το Lauterbrunnen. Και μαγεύτηκα! Αρχικά, έψαξα να βρω αν γίνεται να ενώσει κάπως τους προορισμούς που θέλουμε να επισκεφτούμε στο οδικό μας ταξίδι. Γίνεται! Μετά, έμαθα ότι στις ελβετικές Άλπεις, υπάρχουν παιδικές χαρές σε βουνοκορφές με θέα. Και βρήκα ότι σε δύο από αυτές πας από το Lauterbrunnen! Μετά, είδα σε δυο λίστες με τα πιο χαριτωμένα χωριά της Ευρώπης και το Lauterbrunnen αλλά και το Wengen δίπλα. Λίστες στις οποίες ανήκει το Συρράκο, η Οία, το Bled, το Hallstatt, το Mittenwald και το Bibury, χωριά στα οποία έχουμε πάει και λατρέψαμε.

Φύγαμε για Lauterbrunnen!

Πού βρίσκεται και πώς φτάνεις εδώ;

Το Lauterbrunnen είναι ένα χωριό με ποτάμι, διάσημο για τους 72 καταρράκτες του, στην “κοιλάδα” Jungfrau στις Ελβετικές Άλπεις. Είναι στην περιοχή Interlaken-Oberhasli, στο καντόνι της Βέρνης.

Από τη μια μεριά του χωριού, βρίσκεται η κορυφή Almendhubbel και το χωριό Mürren και από την άλλη η κορυφή Männlichen μετά το χωριό Wengen.

To Lauterbrunnen διαθέτει τρένο, το οποίο το ενώνει με οδοντωτό με το Wengen, αλλά και με κανονικό τρένο με το Interlaken και από εκεί με την υπόλοιπη Ελβετία. Έχει επίσης τελεφερίκ, που το ενώνει με το Murren.

Πήγαμε Αύγουστο και πετύχαμε πολύ καλό καιρό. Έβρεξε μόνο ένα βράδυ – δεν βραχήκαμε. Όσο είχε ήλιο, η θερμοκρασία ήταν 29-32. Όσο δεν είχε ήλιο και το βραδάκι, έπεφτε πολύ, γύρω στους 18 βαθμούς όταν τρώγαμε πρωινό έξω. Τον Χειμώνα, το πλακώνει το χιόνι.

Εμείς φτάσαμε εδώ με το δικό μας αυτοκίνητο από Ελλάδα. Πήγαμε Πάτρα, πήραμε το πλοίο για Ανκόνα, ανεβήκαμε για 2 βράδια στη Λίμνη Κόμο και από εκεί το Lauterbrunnen είναι μόλις 3+ ώρες. Μείναμε 3 βράδια και συνεχίσαμε για Λουξεμβούργο. Δείτε όλο το δρομολόγιό μας εδώ.

Διαβάστε για το ταξίδι μας:
Οδικό Ταξίδι 24 Ημερών Με Παιδιά Σε 6 Χώρες!
Μια μέρα στη Λίμνη Como στην Ιταλία με παιδιά
3 μέρες στην Τοσκάνη με παιδιά
Οικογενειακό Oδικό Ταξίδι Στην Κ. Ευρώπη: tips & info

Πού να μείνετε στο Lauterbrunnen

Κατά προτίμηση, μέσα στο Lauterbrunnen.

Είδαμε αρκετά motel στο Lauterbrunnen, τα οποία δεν βρήκαμε στο booking ή στο airbnb ποτέ. Μέσα στο Lauterbrunnen μας πρότειναν και μείναμε στο Jungfrau Camping, το οποίο είναι ιδανικό για οικογένειες.

Εκτός Lauterbrunnen βρήκαμε κάποια ενδιαφέροντα σπιτάκια διαμονής στο airbnb, αλλά δεν θέλαμε να χρειαζόμαστε αμάξι για τις μετακινήσεις μας και άρα προτιμήσαμε το Camping, παρότι δεν είχαμε δική μας τουαλέτα.

Πολλοί προτιμάνε το Grindelwald για διαμονή, αλλά δεν είναι εύκολη η μετακίνηση για Lauterbrunnen, ούτε οικονομική. Οπότε μιλάμε για άλλο προορισμό, άλλο ταξίδι.

Το Camping Jungfrau

Το καλύτερο camping που έχω δει στη ζωή μου.

Διαθέτει τεράστιο χώρο για σκηνές, τροχόσπιτα, αυτοκινούμενα κ.λπ. με κοινόχρηστες τουαλέτες σε ένα ή δύο σημεία. Μεγάλο κομμάτι είναι πλάι στο ποτάμι, ενώ από παντού σχεδόν έχεις θέα τον βασικό καταρράκτη-σήμα κατατεθέν του Lauterbrunnen. Στην πλευρά που είναι οι σκηνές, είναι και η παιδική χαρά του camping, η οποία είναι συγκλονιστική. Έχει τσουλήθρα-τούνελ, που σε πάει από το πάνω μέρος της παιδικής χαράς, στο κάτω επίπεδο!

Διαθέτει επίσης ένα κτήριο για ανακύκλωση και σκουπίδια, δίπλα στο parking.

Ένα κτήριο όπου βρίσκεται το hostel, τα ski rooms, η lounge area με παιχνίδια, αιώρα και βιβλία, η κοινόχρηστη κουζίνα, τα πλυντήρια/στεγνωτήρια. Δίπλα, είναι το shop, όπου με λογικές τιμές μπορείς να αγοράσεις είδη σούπερ μάρκετ, καφέ, προϊόντα για το πρωινό σου, το οποίο μπορείς να απολαύσεις δίπλα, στα τραπέζια πικνίκ. Εδώ είναι και η reception, η οποία δίνει πληροφορίες για την περιοχή, εκπτώσεις σε εμπειρίες, σου κλείνει εισιτήρια ή τραπέζι κ.λπ. Δίπλα είναι και το εστιατόριο του camping, το οποίο τυχαίνει να είναι το καλύτερο της περιοχής. Κοντά σε αυτό είναι και το bar! Και πίσω από το bar, τα cabins, τα οποία είναι μεν πανάκριβα, αλλά έχουν κουζίνα, μπάνιο, καθιστικό, ξεχωριστό υπνοδωμάτιο, βεράντα – κάποια είναι δίπλα στη λιμνούλα και κάποια πλάι στο ποτάμι και τη γέφυρα.

Μας φάνηκε πολύ ακριβή η διαμονή μας. 490€ τα 3 βράδια σε 4κλινο (διπλή κουκέτα) δωμάτιο στο hostel χωρίς δικό μας μπάνιο/τουαλέτα και χωρίς πρωινό. Ακόμα και τον Γενάρη που κλείσαμε τη διαμονή μας, τα cabins ήταν απλησίαστα δυστυχώς.

Το χωριό

Το Lauterbrunnen είναι γραφικό και κουκλίστικο.

Το κέντρο δεν είναι ιδιαίτερα φιλικό, μιας το πεζοδρόμιο είναι μικρό, ο δρόμος είναι στενός και περνάνε αυτοκίνητα, ποδήλατα, πεζοπόροι, δρομείς.

Αλλά η περιοχή κοντά στο camping είναι πιο ήσυχη, αν και μόλις 5 λεπτά από το κέντρο και τον σταθμό τρένων. Εδώ, περπατάς άνετα, τρέχεις στα λιβάδια, μπορείς να ανέβεις στον βράχο κάτω από τον καταρράκτη να δεις τη θέα, να τσιμπήσεις στις καντίνες, να καθίσεις με τις ώρες στην τέλεια παιδική χαρά του camping ή αυτή δίπλα στο camping στην εκκλησία, να πεζοπορήσεις μέχρι τους μεγάλους καταρράκτες (δεν πήγαμε, γιατί τα μικρά παιδιά μας είπαν ότι φοβούνται), να νοικιάσετε ποδήλατα για βόλτες στο car free κομμάτι που ξεκινάει από το camping ή απλά να περπατήσετε πλάι στο ποτάμι κατά μήκος του camping.

Οι βόλτες με τα τελεφερίκ!

Όλο το τεράστιο ενδιαφέρον της περιοχής είναι αυτές οι 3-4 βόλτες.

Δείτε το video από τη δική μας βόλτα εδώ

1. Lauterbrunnen-Wengen

Aπό τον κεντρικό σταθμό τρένων στο Lauterbrunnen, φεύγει οδοντωτός με τέλεια θέα, για το Wengen, το car-free χωριουδάκι που φαίνεται από το Lauterbrunnen. Αξίζει μια στάση, έχει παιδικές γωνιές, φάρμα, χώρο παιχνιδιού, ωραία θέα στην κοιλάδα και στο Lauterbrunnen.

2. Wengen-Männlichen

Από το Wengen, φεύγει τελεφερίκ για την κορυφή Männlichen, 3 λεπτά με τα πόδια από τον σταθμό του οδοντωτού. Μπορείτε να βγάλετε εισιτήριο και για τα δύο, δηλαδή Lauterbrunnen-Männlichen-Lauterbrunnen, από τον σταθμό τρένων του Lauterbrunnen. Για δύο ενήλικες (τα παιδιά δεν πλήρωσαν), οι 4 αυτές διαδρομές κοστίζουν με την έκπτωση που είχαμε από το camping 90 ευρώ. Όσο τα αεροπορικά για 2 άτομα για Βιέννη και πίσω. Πάντως, με 5 ευρώ παραπάνω, ανεβήκαμε στην κορυφή του τελεφερίκ, όπου και ήμασταν μόνοι μας και είχαμε φοβερή θέα!
Αξίζει για το Royal Walk, 20 λεπτά περπάτημα μέχρι την κορυφή για υπέροχη πανοραμική θέα στις Ελβετικές Άλπεις. Και για τη φανταστική παιδική χαρά, ξύλινη, απλωμένη στην πλαγιά και με επική θέα. Και για το παραδοσιακό φαγητό δίπλα στις κούνιες, πάλι με φοβερή θέα. Και για τους μουσικούς που παίζουν με τεράστια jodel στο καλύτερο σημείο που μπορείτε να τους συναντήσετε.

3. Männlichen-Grindelwald

Τρομάξαμε με το κόστος μέχρι εδώ και έτσι δεν ρωτήσαμε πόσο θα κόστιζε να πάρουμε το μικρό τελεφερίκ από εδώ για το όμορφο Grindelwald. 4 λεπτά μακριά από το άλλo τελεφερίκ βρίσκεται πάντως και δίπλα στις επικές κούνιες.

4. Lauterbrunnen-Mürren-Almendhubbel

Aπέναντι από τον σταθμό των τρένων στο Lauterbrunnen, είναι ο σταθμός των τελεφερίκ για Mürren. Aπό το Mürren, μπορείτε να ακολουθήσετε το flower trail ή να πάρετε το τρενάκι για την κορυφή Almendhubbel, όπου θα βρείτε κι άλλες υπέροχες παιδικές χαρές με επική θέα!
Αυτό δεν το κάναμε, για οικονομικούς λόγους, για να αποφύγουμε έξτρα κούραση μια μέρα πριν το ταξίδι μας για Λουξεμβούργο, γιατί κάναμε κάτι πανομοιότυπο μια μέρα πριν και για να απολαύσουμε περισσότερο το όμορφο Lauterbrunnen. Δείτε όμως την περιγραφή μιας φίλης διδυμομαμάς εδώ.

Άλλες κοντινές εκδρομές

Αξίζει μια βόλτα στο Iseltwald.

Eίναι 30 λεπτά με το αυτοκίνητο. Μπορείτε να το συνδυάσετε με το Interlaken, στο οποίο φτάνετε με τρένο από το Lauterbrunnen (και μετά λεωφορείο).

Στο Thun επίσης είναι ιδανικά για καλοκαίρι, μιας και έχει ποδήλατο θαλάσσης και άλλες δραστηριότητες.

Γνωρίσαμε μια οικογένεια Ολλανδών που είχαν έρθει για 1 μήνα (με διαμονή στο hostel του camping). Τη μια μέρα, πήγαιναν για πεζοπορία. Έχει άπειρα μονοπάτια, σε κάποια μπορείς να στήσεις σκηνή και να κοιμηθείς το βράδυ. Την άλλη, σε λίμνη για ποδήλατο θαλάσσης και βουτιές. Την άλλη ποδηλασία, είναι πολύ ασφαλής όλη η περιοχή. Είδαμε οικογένεια με 2 ποδήλατα, το ένα με μωρό στο thule καρότσι πίσω, στον κεντρικό δρόμο! Είχε δημιουργηθεί ουρά από αυτοκίνητα πίσω τους, αλλά κανείς δεν κόρναρε, κανείς δεν έβριζε και κανείς δεν προσπέρασε επικίνδυνα.

Στο camping, θα σας δώσουν φυλλάδια με πληροφορίες για όλες τις κοντινές και μακρινές δραστηριότητες (μεταξύ των οποίων και το location ενός James Bond). Επίσης, μπορούν να σας κλείσουν θέσεις και εισιτήρια και προσφέρουν και κάποια έκπτωση.

Η κορυφαία πρόταση είναι η κορυφή του Jungfrau!

Φαγητό στο Lauterbrunnen

Αν σας αρέσει το τυρί…

Ξεκινάμε με fondue τυριών, με ωραίο ψωμάκι. Πάρτε μια μερίδα, όχι διπλή (για δύο) – γιατί, δεν ξέρω αν το τόνισα αρκετά, αλλά είναι ακριβή η Ελβετία. Αξίζει με τα χίλια το πιάτο με τυρί raclette, πατάτες τηγανιτές και αυγό. Είναι brunch, το έφαγα για βραδινό, δεν το μετάνιωσα – Rösti λέγεται, σας το αφιερώνω.
Ωραίες σουπίτσες είναι επίσης ευκαιρία να φάτε εδώ, κι ας έρθετε καλοκαίρι. Άλλωστε, το βραδάκι πέφτει η θερμοκρασία! Μου άρεσε η κολοκυθόσουπα με γάλα αμυγδάλου που δοκίμασα. Μου άρεσε που στην καντίνα βρήκα cold brew με γάλα βρώμης! Σχετικά οικονομικό το συγκεκριμένο. Μόνο 4 ευρώ!
Σταματήστε επίσης στο μπεργκεράδικο που έξω έχει φωτογραφία με smoothies. Μπορεί το φαγητό να είναι μέτριο (και ακριβό), αλλά τα σμούθις θα σας βοηθήσουν να πάρετε τις βιταμίνες που χρειάζεστε εσείς και τα παιδιά, σε μια χώρα που ακόμα και οι σαλάτες είναι βαριές. Και ακριβές.
Για τα παιδιά, θα βρείτε παντού παιδικό μενού, πίτσα και μακαρόνια, μερικές φορές και χρώματα. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι είμαστε στη χώρα της σοκολάτας γάλακτος – ευκαιρία για toblerone και milka!

Φάγαμε εξαιρετικά στο εστιατόριο του camping Jungfrau (παιδικό μενού, χρώματα για να ζωγραφίσουν, πίτσα και ελβετικές γεύσεις σε ευφάνταστα πιάτα). Στο Männlichen το εστιατόριο είναι self service με τα κλασικά fast food της κεντρικής Ευρώπης (σνίτσελ, μακαρόνια, πατάτες τηγανιτές, λουκάνικα) και είναι δίπλα στην επική παιδική χαρά με συγκλονιστική θέα.

Είναι λοιπόν κατάλληλος προορισμός για παιδιά;

Ο καταλληλότερος από όλο το ταξίδι μας!

Η διαμονή στο camping είναι πολύ φιλική για παιδιά, παντού υπάρχει παιδικό μενού, ίσως βρείτε και χρώματα και φύλλα για ζωγραφική, παντού είναι καθαρά και παντού σέβονται τους πεζούς. Υπάρχουν παιδικές χαρές, παιδότοποι, φάρμες απίστευτης ομορφιάς και φαντασίας σε κάθε σημείο, ενώ και μόνο που όσο είστε εδώ μπορείτε να ΜΗΝ μπείτε στο αυτοκίνητο, τα λέει όλα. Το κορυφαίο βέβαια που έκανε τα παιδιά να παραμιλάνε είναι οι βόλτες με τον οδοντωτό και τα τελεφερίκ! Και φυσικά, τα απέραντα λιβάδια για ελεύθερο τρέξιμο και παιχνίδι, το περπάτημα στη φύση, τα γεφυράκια, τα ποταμάκια, οι λιμνούλες, οι αγελάδες παντού… Το Lauterbrunnen είναι ένας τεράστιος, φυσιολατρικός παιδότοπος!
Enjoy!

* To άρθρο περιλαμβάνει affiliate link.